JUICY INTERVIEW MET EDDY
9 April 2019Eddy Malumba vertelt over zijn jaren bij promotiebureau J.U.I.C.E. Promotions
Promotiebureau J.U.I.C.E. Promotions bestond in oktober 2018 maar liefst 15 jaar. In al die jaren zagen we veel enthousiaste mensen komen en gaan. Ze ontwikkelden zich van 17- of 18-jarige ietwat onzekere student naar sterke, zelfbewuste teamleiders en promotiespecialisten. En na J.U.I.C.E. kwam de eerste volledige baan, vaak in de commercie, de marketing of de creatie, maar ook in recruitment en logistiek. We zijn er trots op dat we met veel van die mensen nog steeds een leuke band hebben en delen graag hun verhaal. Eddy Malumba laat zijn licht schijnen op zijn eerste jaar aan de Kabelweg in Amsterdam.
Als student Business Studies zou je kunnen zeggen dat het werk bij een promotiebureau een logische stap is. Je ziet veel verschillende merken voorbij komen, houdt je bezig met marketing en hebt net genoeg vrijheid om de jonge ondernemer in je wakker te schudden. Het bleek Eddy Malumba in ieder geval op het lijf geschreven. De nu 21-jarige student pakte vanaf de start bij J.u.i.c.e. Promotions, in de zomer een jaar geleden, direct de rol van teamleider. Niet omdat we omhoog zaten, maar vooral door zijn manier van doen. Hij is zo’n jongen die op persoonlijke titel wordt teruggevraagd door opdrachtgevers. Betrouwbaar, enthousiast en analytisch. Hij heeft een nuchtere blik op de fieldmarketing en de merken, maar zet zich voor honderd procent in.
“Werken voor ieder merk kan leuk of interessant zijn, maar met een merk als Tesla heb ik nog wel wat extra’s. Die organisatie is zo enorm revolutionair.” Tesla, Inc. Is een Amerikaanse producent van elektrische wagens. Het bedrijf opereert internationaal en investeert bijvoorbeeld ook in zonnepanelen en in de ruimtevaart. “Ik heb nog niet voor Tesla gewerkt, maar er zijn zeker al hele mooie opdrachten voorbij gekomen.
De actie voor de KNVB vond ik het allerleukst. In de Kuip, bij de wedstrijd van Nederland tegen Frankrijk. De sfeer daar was geweldig. Naast een heleboel verschillende kleine acties, heb ik vaak voor de Pepsi MAX® Taste Challenge gewerkt. Deze actie heeft veel indruk gemaakt.” De beroemde Pepsi Taste Challenge die werd gelanceerd in de jaren 70 werd op een moderne manier teruggehaald. Pepsi MAX nodigde mensen uit zelf deel te nemen aan een nationale blinde smaaktest, om na twee slokken te beslissen welke cola voor hen de lekkerste smaak heeft. Op evenementen door het hele land, kregen deelnemers twee glazen cola voorgezet zonder dat ze wisten welke cola het was, en gaven ze hun oordeel.
“Het is super leuk om met een team van je eigen leeftijd op pad te gaan en zelfstandig te werken. Je maakt er ook vrienden. Voor het promotiebureau is het ontzettend belangrijk om de selectie en de begeleiding van nieuwe studenten serieus aan te pakken. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, ook in een markt waarin het moeilijk is om goede promotors te werven. Je wilt niet de hele dag werken met mensen die de kantjes ervan af lopen, zeker niet als jij als Teamleider verantwoordelijk bent voor het resultaat. Ik heb geleerd dat hard werken in deze branche beloond wordt. Je groeit sneller door, krijgt een hoger salaris en meer verantwoordelijkheden en je wordt vaker op mooie klussen ingezet. En nee, ik heb niet echt een droom met dit werk, maar zou het wel gaaf vinden om nog een mascotte te zijn bij een grote voetbalwedstrijd.” Voor J.u.i.c.e. Promotions is hij in ieder geval al een geweldige ambassadeur.