JUICY INTERVIEW MET AMINE
6 May 2019
Amine Nabil vertelt over zijn jaren bij promotiebureau J.U.I.C.E Promotions
J.U.I.C.E. Promotions bestond in oktober 2018 maar liefst 15 jaar. We zagen in al die jaren heel veel promotors komen en weer gaan. Velen groeiden van 18-jarige, onzekere student naar sterke, zelfbewuste teamleider of promotiespecialist. En na J.U.I.C.E. kwam die eerste volledige baan, vaak in de commercie, de marketing of de creatie. We zijn er trots op dat die mensen nog steeds een band hebben met J.U.I.C.E. en delen graag hun verhaal.
Amine Nabil kwam in 2007 bij J.U.I.C.E. promotions binnen als promotor. Hij groeide met zijn positieve houding, enthousiasme en pragmatisme al snel door naar Teamleider, Quality Manager en uiteindelijk naar het vaste team als Projectmanager. Hij zag in 8 jaar en zijn verschillende rollen bij het promotiebureau onnoemelijk veel campagnes voorbij komen, voor grote en voor kleine merken, voor fast movers, MKB en techbedrijven. Hij heeft daardoor inzicht gekregen in zowel de creatieve en strategische aspecten van promotiewerk als in de uitvoerende taken.
“Ik ben van mening dat promotiewerk geschikt is voor mensen die graag een praatje maken met anderen, niet de types die tijdens een feestje aan de kant blijven staan.”
“Als promotiebureau heb je mensen nodig die een knop kunnen omzetten ondanks dat ze een product niet geweldig vinden. Mijn grootste uitdaging was dan ook om promotors zonder gevoel voor het merk of enthousiasme voor bepaalde taken van promotiewerk toch te motiveren er een succesvolle actie dag van te maken. Vaak waren dit jongens en meiden die het uiteindelijk niet hebben gered als promotor.”
Wat maakt promotiewerk zo bijzonder?
“De informele sfeer en de betrokkenheid van een hoop teamleiders en promotors maken J.U.I.C.E. zo bijzonder. Je werkt heel intensief samen, maakt lange dagen en dan ontstaan er vriendschappen voor het leven. Daarnaast zie je dat de resultaten direct beter zijn als die betrokkenheid en binding tussen de teamleden en het kantoor er wel zijn.”
De teamleden denken mee op locatie en zorgen voor oplossingen tijdens de acties. Hierdoor bouw je op kantoor veel meer kennis op van de doelgroep, het merk en de campagne specifiek en dit is weer een ongekende meerwaarde voor de opdrachtgever.
“Promotiewerk is niet geschikt voor mensen die tijdens een feestje aan de kant blijven staan.”
Promotie acties die blijven hangen
De promotiecampagne van het Blu-ray platform is er eentje die ik niet snel zal vergeten. Dit was een van de eerste acties die ik mocht uitvoeren. We organiseerden de Blu-Ray-Disc -Promotietour door verschillende winkelcentra in heel Nederland. De focus tijdens deze campagne lag op het informeren van de consument over de toegevoegde waarde van High Definition en Blu-Ray Disc. Het promotieteam werd ondersteund door een grote stand waarbij de hardware-leveranciers: Sony, Samsung en Panasonic elk hun eigen hoek kregen. Voorbijgangers konden zo kennismaken met de ultieme high definition-ervaring. Wanneer consumenten direct over wilden gaan tot het aanschaffen van Blu-Ray Disc apparatuur werd men doorverwezen naar de dichtstbijzijnde hardware- of content verkooppunten.
Ook de Duyvis Knappers case was een leuke, vooral door de crossmediale aanpak en de aankleding met knalrode Ford Ka’s en promotors rode pakken. Die klopte gewoon.
Een andere langdurige campagne die we hebben uitgevoerd is de promotie van Spa Fruit.
Op straat werden consumenten uitgedaagd mee te doen aan de Spa Smaakbattle en te stemmen op zijn of haar favoriete smaak. Hierbij werden 9 verschillende smaken gepromoot met het doel om verkoop te genereren bij de omliggende supermarkten. We deelden honderdduizenden samples uit in een breed activatieprogramma in lijn met de outdoor campagne, printadvertenties, online bannering, PR, POS op de winkelvloer en via een TV-commercial. De slogan was: ‘Iedereen zijn eigen smaak, allemaal Spa Fruit”. Tijdens de sampling kunnen de consumenten op de foto met hun favoriete Spa frisdrank en zo maakte men kans om te figureren in een landelijke buitenreclamecampagne. Spa Fruit werd dat jaar product van het jaar. “Ik ben nog steeds trots op de resultaten van dit soort campagnes waarbij tevreden klanten ons na afloop complimenteerden.”
Wat neem je mee uit de fieldmarketing branche?
“Ja heb je. Nee kun je krijgen. Als je vanuit deze filosofie in gesprek gaat, dan kan het alleen maar meevallen. Deze instelling helpt me tot op de dag van vandaag. Bij elk soort campagne zijn er bovendien leermomenten die je kunt gebruiken bij je toekomstige baan. Probeer verschillende type mensen te onderscheiden van elkaar en bedenk een handelwijze waarmee je ze raakt. Hiermee doe je heel veel mensenkennis op en dit helpt je enorm bij je “grote-mensen-baan”. Ik had wel nog vaker guerrilla campagnes willen uitvoeren. Dit zijn voor mij de mooiste campagnes die je bij een promotiebureau kunt uitvoeren. Het resultaat is vaak heel gaaf, vooral als de media het goed oppakken.”
En nu als consument aan de andere kant van de dialoog?
“Als consument vind ik het nog steeds leuk om te zien hoe huidige promotors een campagne uitvoeren en probeer ze het liefst niet af te wimpelen met alleen “Nee, bedankt”. Met Tony Chocolonely heb ik echt nog iets meer dan met andere merken. Ik vind het verhaal en de gedachte geweldig en de smaken die zij uitbrengen zijn geniaal! Om die redenen verkies ik Tony boven de reguliere chocolademerken.”
Thanks Amine, goed je weer te spreken. Nog een vraagje: wat zou je J.U.I.C.E. Promotions willen meegeven?
Keep up the good spirit, zorg voor goede sollicitatierondes en durf mensen af te wijzen. Hiermee creëer je een poule met kwalitatieve promotors en fijne collega’s voor de huidige poule medewerkers.