Ervaringen promotieteam Verkeersplein
9 April 2019
Het was een drukke en een gezellige week voor de basisscholen en het J.u.i.c.e. promotieteam in de Week van het Verkeer. De week staat in het teken van verkeersveiligheid. Het team geeft verkeerslessen aan diverse basisscholen in Nederland. Maar hoe doe je dat? In deze blog komen de ervaringen van de promotors naar voren.
Training
Voordat de week van het Verkeer kan beginnen, gaan de promotors een training volgen. Op de training krijgen de promotors meer achtergrondinformatie. De training is in feite een eerste indruk voor het promotieteam. Alle activiteiten van de actie worden uitgevoerd in teamverband. Eén hoek is voor het jongleren, in een andere hoek staat een fiets en er tegenover kunnen de promotors het VR-spel proberen. Meer informatie over de Week van het Verkeer kan je vinden in de portfolio van onze website. ‘Je krijgt veel materiaal waar je informatie uit kan halen bijvoorbeeld in het draaiboek’ vermeldt Smahane. In het draaiboek staat precies hoe een activiteit in elkaar steekt. De training is belangrijk voor J.u.i.c.e. zodat het team precies weet hoe ze de informatie kunnen overbrengen aan de kinderen.
‘Ik heb vorig jaar aan kleine kinderen voetbal training gegeven. Dus het is inderdaad wel vergelijkbaar met lesgeven aan een drukke basisschoolklas.’ – Wouter
Lesgeven
De meeste promotors hadden geen ervaring met lesgeven, maar de training en de coördinatoren waren erg behulpzaam. ‘We kregen zelfs de vraag of we van de PAbo komen’ vertelt Jennifer. Het promotieteam heeft met verschillende groepen en verschillende situaties te maken. De groepen 7 en 8 waren bijvoorbeeld heel serieus bezig met de Verkeersquiz terwijl het bij de groepen 1 en 2 eigenlijk de hele middag spelen is. Verrassend genoeg weten de kinderen meer over het verkeer dan we denken. ‘Ja mevrouw, dat is een waarschuwingsbord, zei de 4-jarige.’ Het lesgeven is ook een leermoment voor het team. Zo geeft een van de promotors, Smahane, aan dat zij het onderwijs heel interessant vindt, maar nog geen kans zag om zich te verdiepen. ‘De actie geeft mij een beter beeld over het onderwijssysteem.’
Bijzondere scholen
Eén van de J.u.i.c.e. promotieteams kreeg de mogelijkheid om een Joodse en een Hindoeïstische school te bezoeken. De activiteiten verliepen in basis net als op de andere scholen, maar er waren wel verschillen. Op de Joodse school krijgen jongens en meiden bijvoorbeeld apart les. Dit kennen de Nederlandse scholen, waar wel gemengd les wordt gegeven, niet. ‘Het was wel een goede ervaring, omdat je meer leert over de verschillende culturen’ zegt Jennifer. Verder heeft het team ook een Hindoeïstische school bezocht. Het viel het promotieteam op dat er elk halfuur een hindoeïstisch lied op de gangen werd afgespeeld’ vermeldt Jennifer. Bij deze actie was het niet alleen ervaring opdoen in lesgeven, maar het promotieteam krijgt nu ook de kans om andere culturen te ontdekken.
Bijdrage aan de samenleving
100% van de promotors vond de Week van het Verkeer een aanrader als promotieactie. Dit komt vooral door de leuke samenwerking met de kinderen. ‘De enthousiasme is zo aanstekelijk!’ zegt Charella. Het blijft echter een uitdaging om zonder ervaring les te geven. In sommige klassen was orde houden niet zo eenvoudig. Gelukkig waren er genoeg promotors die konden helpen. Verder is het ‘verkeer’ een heel belangrijk onderwerp vooral omdat we hier dagelijks mee te maken hebben. ‘Het leukste aan J.u.i.c.e. is de afwisseling en dat bewijst deze actie echt helemaal’ vertelt Amina. Promoties zijn niet alleen flyeren en samplen. J.u.i.c.e. promotions levert een bijdrage aan de samenleving.
‘Er was een jongetje die echt mijn aandacht trok. Hij vond de verkeerslessen zo leuk en het ontvangen van een gratis bel en lichtjes voor zijn fiets maakte zijn lach steeds breder.’ – Charella
Inschrijven?
Wil jij ook net zo als onze promotors op een unieke actie staan? Ga dan nu naar ons inschrijfformulier op de website.